Tuesday, September 13

sekian lama..

Macam dah lama aku menghilang dari blog sendiri walaupun memang lama. Bukan malas tapi tak cukup masa nak update. Sibuk dengan jadual harian dan kerja part time yang padat. Walaupun bukan kerja tetap tapi tumpuan perlu diberikan juga sebab kerja tu melibatkan nama aku jugak kan. Bukan boleh main-main untuk suka-suka.

Kalau orang lain kerja hanya untuk suka-suka menghabiskan masa terluang dekat rumah tapi aku bekerja untuk manfaat diri sendiri. Bidang yang aku bekerja berkaitan dengan apa yang aku belajar. Jadi, kena la focus lebih. Dah macam focus belajar lak. Haha...

Macam mana pun aku dah update blog ini lepas seorang kawan aku nak cari page facebook tapi terjumpa blog ini. Aku macam malu-malu kucing terus buka fail lama cari email dengan password blog ini.

Baguskan aku simpan email dengan password merata-rata. Haha... Tapi apakan daya aku ni mudah lupa. Jadi, kena la simpan dengan baik untuk kegunaan masa hadapan.

Sekian. Nanti boleh update lagi. Main Facebook pun kadang-kadang bosan gak..

Monday, May 2

Indahnya Hidup



Dalam usia yang makin rapuh, tidak mungkin akan berasa lengkap tanpa mengenali erti sebuah kehidupan. Keadaan sekeliling yang nampak sayu kadang-kadang dan malap mungkin sekali tidak seceria hari-hari yang pernah dilalui dulu. Namun, tugas sebagai insan yang lemah disisi yang MAHA PENCIPTA tidak sama sekali harus dilupakan. Tetapi itu bukan bererti kita lemah dan pasrah.

Keadaan dan masa akan berlalu membawa suka duka sebagai bukti sejarah dan pengajaran hidup kepada insan yang bergelar manusia. Tidak kita ketahui dari mana sumber kekuatan dan kelemahan kita. Saban hari, setiap detik dilalui dengan segala macam ragam. 



Sentiasa diungkapkan takdir mengatasi tadbir. Memilih untuk keadaan dan masa hadapan adalah sangat perlu, demi menjamin masa hadapan DIA memberikan kita, manusia hak memilih. Kita yang akan mencorakkan masa hadapan kita sendiri. Bukan orang lain, tiada sesiapa yang berhak terhadap diri ini selain jasad dan roh orang itu sendiri tetapi tidak dilupakan DIA.

Setiap hari, jalan yang dipilih hampir sama namun, berbeda sekiranya kita perhalusi dengan hati tetapi bukan dengan akal fikiran semata-mata. Tiada sesiapa yang akan memahami konsep yang dibina oleh seseorang itu selain dari dirinya. Mereka hanya mampu untuk menghina mahupun mengeji tetapi, itulah jalan yang cuba dibina oleh seseorang manusia itu sendiri.

Tidak perlu ditegaskan kepada manusia lain mengapa dan kenapa perlu kita mengorak corak dan langkah demi mencapai sesuatu yang diimpikan. Jika ditanya tidakkah mereka juga mempunyai impian? Sudah pasti jawapannya, YA. Tetapi, tidak pula mereka mengambil berat hal peribadi mereka tetapi sanggup menghabiskan masa untuk mengganggu-gugat hak peribadi insan lain yang sudah pasti kita semua ketahui akan termaktubnya dalam PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN akan HAK PERIBADI masing-masing.



Tidak perlu diungkapkan mereka akan perilaku seseorang manusia itu kerna itu adalah HAK mereka. Sangat keji sekiranya mereka mengikut perasaan mereka tanpa mengendahkan perasaan insan lain. Tapi, apakan daya. Itulah lumrah kejadian manusia. Mereka tidak akan lari dari sifat dengki, buruk sangka dan segala macam perkara yang akan dan boleh menjejaskan akal fikiran. Kita mempunyai pegangan yang jelas lagi jitu akan arah kehidupan yang perlu dicorakkan dan ditempuhi. Tidak sama sekali terlintas untuk mengingkari sekiranya pegangan itu sentiasa kukuh dalam sanubari kita.

Friday, April 15

Seorang

Aku tak mahu menyakitkan hati orang tapi kenapa orang suka nak sakitkan hati orang lain? Aku dah bosan dengan semua tingkah laku yang tidak diduga yang selalu dimainkan oleh segelintir manusia yang kadang-kadang aku anggap seperti wayang.


Aku sangat-sangat mengharap tak ada orang nak masuk campur dalam urusan peribadi aku. Selalu aku terfikir untuk memanupulasi keadaan. Tapi, kalau semua itu terjadi, sudah pasti aku akan kehilangan rakan yang baru dikenali yang sesungguhnya tidak mengenali diri ini dengan tepat. 

Tidak semua manusia sama, "THE ONLY ONE" telah menetapkan semua manusia adalah berbeza. Kembar yang dikatakan sama dari segi perwatakan juga mempunyai perbezaan dari segi DNA mereka, inikan pula manusia yang tidak punya apa-apa seperti aku.



Aku berharap mereka walaupun tidak dapat memahami aku sepenuhnya tetapi cuba untuk menghormati keputusan yang telah aku buat. Adakah kesilapan aku kerana mengenali mereka dan berkawan terlalu rapat? Semua ini terjadi terlalu pantas tanpa sempat aku membuat keputusan dan aku tidak punya kekuatan mahupun penyokong yang kuat untuk menegakkan keputusan aku. Sampai bila semua ini akan berakhir. Aku menantikan saat itu, saat yang aku akan bergembira dengan sepenuh hati tanpa apa-apa prasangka buruk dan sudah pasti ada manusia yang berhati busuk akan terus memburukkan aku. Tapi, aku sudah tidak peduli, bila sampai masanya nanti, akan aku luahkan apa yang terbuku dihati ini. Walaupun, mereka tidak setuju dengan cara aku, tapi itulah aku. Tiada sesiapa boleh menentukan dan mencorakkan kehidupan aku.

Bila mereka gembira, tiada sesiapa yang peduli aku tetapi bila mereka memerlukan sesuatu, mereka memanggil aku dengan muka palsu dan ayat-ayat manis mereka. Masakan mereka ini boleh digelar kawan? Aku sudah bungkam untuk memikirkan semua masalah yang kadang-kadang dicetuskan oleh aku dan masalah ini dikuatkan lagi oleh mereka.


Hilang kenalan tidak mungkin akan memberi kesan terhadap keseluruhan hidup aku. "Nobody perfect". Aku datang ke sini seorang diri dan sesungguhnya aku akan kembali seorang diri.

Monday, April 11

Kenalan | Kawan | Rakan | Sahabat

Aku rasa macam dah buat post ni. Tapi entah kenapa aku rasa macam nak buat sekali lagi dikala hati tengah meruncing. Betul la kata orang, "Datang seorang diri, balik pun seorang diri".

Kenalan | Kawan | Rakan | Sahabat adalah empat perkataan yang membawa maksud luaran yang sama tetapi dari segi dasarnya pula maksud perkataan-perkataan ini adalah berbeza sama sekali.

Kenalan adalah orang yang kita kenal tetapi tidak bermaksud kita akan berkongsi segala masalah dengan insan yang bergelar kenalan. Kenalan juga hanya hadir bila kita bersuka atau gembira. Tetapi, kita akan dibiarkan keseorangan bila kita sedih.

Kawan pula adalah insan yang mengetahui sedikit sebanyak tentang isi hati kita tetapi itu juga tidak bermaksud kawan ini mengetahui segala perangai baik dan buruk kita. Kawan mungkin mengetahui perangai buruk kita dan mungkin juga insan yang bergelar kawan ini akan melakukan perkara tidak senonoh dibelakang kita seperti mengutuk, mengumpat dan mengeji kita dihadapan orang lain tetapi dihadapan kita, 'pijak semut pun tak mati'.

Rakan merupakan peringkat yang menghampiri sahabat namun mereka ini mengetahui hampir segala hal ehwal semasa kita. Tetapi perangai dan tingkah laku insan yang bergelar rakan hampir sama dengan kawan. Kita tidak boleh meletakkan sepunuh kepercayaan terhadap insan yang bergelar rakan kerana mungkin mereka yang bergelar rakan ini juga suatu hari nanti akan "belot" sekiranya pergaduhan tercetus.

Sahabat adalah insan yang paling mulia disisi. Insan ini akan menerima kita baik dan buruk, akan sentiasa berada disisi kita bila kita gembira dan juga sedih. Mereka jugalah antara yang paling boleh dipercayai selain daripada keluarga kerana bukan mudah untuk membentuk seorang sahabat yang sejati.

Sekian, sedikit nukilan dari hati yang sedang dingin dan membeku.

Friday, April 8

Bila Rasa Bersalah Menghantui Diri

Hurm.. Rasa malas bila berbicara pasal perasaan. Semua persoalan timbul bila hendak mula menaip pasal perasaan. Malangnya tidak ada sesiapa pun yang boleh memahami perasaan ini secara telus dan semestinya saya tidak akan membiarkan perasaan ini menguasai diri ini atau difahami oleh orang lain kerana semua orang tidak akan sama sekali memahami perasaan ini. 



Setelah bertahun melalui hidup penuh liku seorang diri, tidak mungkin dapat diwujudkan perasaan kasih dan sayang terhadap insan lain walaupun telah dicuba sepenuh hati. Semuanya bagaikan gagal ditengah jalan. Tidak mahu menyakitkan hati orang lain tetapi hati sendiri bagaikan dibiarkan terapung tanpa sebarang penjagaan serius. Kenapa perlu bertindak sedemikian? Tidak adakah jalan lain yang boleh mengubati hati ini? Dunia yang penuh dengan warna-warni, hanyalah kosong bagiku.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

(This "poem" I got from http://mizzatendiary.blogspot.com)

Air mata kerana sahabat 1 pengorbanan
Air mata kerana ibu bapa 1 penghormatan
Air mata kerana kekasih 1 penyesalan
Air mata kerana Allah 1 keberkatan

Just For A While

I'm really sorry about what have I did to you. I can't just blame you because of the troublesome that I've made to you. I know that it was my mistake after all. I can't do anything to you now because of you past experienced taught you well about how a relationship should run and I also can't promise you anything about the future because I'm just a normal person like you. I'm not special and of course I can't see the future. 


For the time being, only for a month, the busiest month for the whole semester, I doesn't mean want to dumb you but I thought you should have time to focus on your study, your priority and I didn't expect my decision will make you feel uncomfortable. I'm really sorry for all my decision without telling you the truth of what I've did. It's just for a while and hope everything will back to normal after only a month. 


Thursday, April 7

Reality [現実]


Nani ga okorudeshou wareware wa keikaku o motte iru monode wa arimasen.

Anata no mondai o kaiketsu suru tame ni kono yona orokana hoho o toru hitsuyo ga naze desu ka? Sono koto wa, genjitsu no mono to naru baai ni nomi, watashi wa kangaete iru baai wa, tsuneni anata wa nani o suru ka ta no koto o kangae tsuzukeru.

Dono yo ni ta no kankei to dake wa, jinum jishin ni eikyo o ataeru yona hoho o toru hitsuyo ga arimasu ka do ka o motsu koto ga dekimasu?

Anata wa ta no akushon wa, dono yo ni anata no jinsei no saigo made kono sekai de ikinokoru koto ga dekiru mono o ukeireru koto wa dekimasen ka?

Watashi wa, anata dake wa, tsuneni anata no mondai o kaiketsu suru hoho o sentaku suru baai ni 
watashi-tachi no kankei wa, sarani iku to wa omowanai.


10 Ways to Fight Depression



Depression is a state of low mood and aversion to activity that can affect a person's thought, behaviour, feelings and physical well-being. It may include feelings of sadness, anxiety, emptiness, hopelessness, worthlessness, guilt, irritability or restlessness.

Depressed people may lose interest in activities that once were pleasurable, or suffer cognitive impairments (difficulty concentrating, remembering details, or making decisions). 

The ways that can fight depressions are:


  • cardio exercise
  • tai chi
  • eat protein
  • eat crabs
  • take a walk
  • play
  • window shopping
  • pamper yourself
  • play video games or watch a movie
  • yogic valium 

Kesan Radiasi Telefon Bimbit

Telefon bimbit merupakan salah satu gadget wajib yang perlu ada oleh setiap individu. Namun, sedarkah kita telefon bimbit lebih banyak memberikan keburukan daripada kelebihan dalam kehidupan seharian kita terutamanya dari segi kesihatan.

Penggunaan telefon bimbit ini tidak hanya terhad digunakan oleh golongan dewasa sahaja tetapi kebanyakan dari pengguna telefon bimbit zaman ini terdiri daripada kanak-kanak. Kurang pendedahan dan pengetahuan akan keburukan penggunaan telefon bimbit telah memberikan impak negatif terhadap penggunaan telefon bimbit.  Penggunaan terlalu kerap telah menyebabkan penggunanya mengalami masalah kesihatan yang kronik.

Antara kesan terhadap manusia:

  • merosakkan sel-sel darah
    • menurut kajian, gelombang yang dikeluarkan oleh telefon bimbit boleh merosakkan sel-sel darah dan meningkatkan tekanan antara sel-sel darah tersebut.
  • mengubah DNA manusia
    • DNA merupakan identiti semulajadi seseorang manusia. Menurut kajian makmal, gelombang yang dikeluarkan akibat penggunaan terlalu kerap boleh mencetuskan kecelaruan malah merosakkan struktur DNA.
  • mempengaruhi kualiti sperma
    • menurut penyelidakan yang telah dijalankan di Barat, telefon bimbit yang disimpan didalam poket seluar boleh mempengaruhi penghasilan sperma.
  • melemahkan daya ingatan - sinaran yang dikeluarkan oleh telefon bimbit boleh memburukkan dan memendekkan daya ingatan

Tuesday, April 5

7 Wasiat Raja-Raja Melayu

Wasiat Raja-Raja Melayu merujuk kepada 7 Wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957.

7 Wasiat Raja-Raja Melayu







  1. Kami namakan  dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia)
  2. Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytiharkan dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain
  3. Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU DIRAJA selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara
  4. Kami kekalkan dna kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini
  5. Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan
  6. Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
  7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak selepas penyertaan kedua-dua buah negeri dalam Malaysia)

Mutiara Kata

Cinta kepada bunga akan layu, cinta kepada manusia akan berpisah jua tetapi cinta kepada Allah s.w.t akan kekal abadi.



Seseorang tidak akan menguruskan tanggungjawab yang benar dalam hidupnya walhal dia ibuk menguruskan tanggungjawab yang salah dalam hidupnya - Mahatma Ghandi.

Air mata membersihkan hati dari penyakit yang membenci dan mengajar manusia untuk tidak menderita dengan mereka yang patah hati - Odith.

Buah akal adalah ilmu pengetahuan, buah jiwa adalah iman dan buah fizikal adalah kemajuan.




Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup.

Nafsu menyatakan wanita cantik atas dasar rupanya, akal menyatakan wanita cantik pada ilmunya dan hati menyatakan wanita cantik pada akhlaknya.

Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia umpama kaca yang bersinar-sinat tetapi tidak berkerlipan.



Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar, shabat yang setia ibarat pewangi yang mengharum, sahabat sejati ibarat pendorong dan sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Sahabat yang baik akan bercakap benar dan bukan hanya membenarkan kata-kata.



Mimpi tidak akan menjadi kenyataan jika kita asyik leka.

Usah dituruti emosi kerna implikasi tidak setaraf imaginasi.

Orang Aceh sedang sembahyang,
Hari jumaat tengah hari,
Pergilah kasih pergilah sayang,
Pandai-pandai menjaga diri.

Tuesday, March 29

Bersugi Untuk Cerdas

Ilmuan Islam berpendapat bahawa menjaga kebersihan gigi dengan menggunakan kayu sugi memberi kesan terhadap kecerdasan seseorang. Saidina Ali bin Abi Talin r.a. pernah berkata, "Ada tiga perkara yang menguatkan ingatan dan menghilangkan balgham (lendirian dalam tubuh yang menyebabkan kelupaan dan kemalasan) iaitu bersugi, berpuasa dan membaca al-Quran".

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Bersugilah kamu, sesungguhnya didalamnya terdapat kebaikan untuk mulut dan keredhaan Allah s.w.t" -  hadis riwayat Ibnu Abbas r.a.



Beberapa buah hadis lain membincangkan dan menerangkan faedah-faedah membersihkan gigi dengan menggunakan kayu sugi. Pakar-pakar perubatan Islam dan ulama pula menyenaraikan kelebihan bersugi atau bersiwak. Antaranya:


  • mempertajamkan ingatan
  • menambahkan kecerdasan
  • menghilangkan balgham
  • menerangkan mata
  • memutihkan gigi
  • menghapuskan safra' (sejenis penyakit)
  • menghilangkan kekuningan pada gigi
  • menimbulkan selera makan
  • menghilangkan sakit gigi
  • menambahkan kefasihan lidah
  • menolong menghadam makanan

Walaubagaimanapun, kelebihan-kelebihab ini hanya akan diperoleh sekiranya kita mengamalkan bersugi dengan cara yang betul dan konsisten. 


Baik atau Buruk Pengamalan Kopi Harian

Kalau ikut buku-buku sains tulisan saintis dari Barat, kebanyakannya menyatakan keburukan kopi ini terhadap badan manusia. Tapi, kalau kita tengok awal-awal pagi lagi kebanyakkan bijak pandai Barat akan minum sekurang-kurangnya segelas kopi. Jadi, sejauh mana kebenaran keburukan minum kopi?


Antara kebaikan kopi adalah:


  • mengurangkan risiko penyakit Alzheimer
  • mengurangkan risiko penyakit Parkinson
  • meningkatkan memori jangka pendek dan funsi konigtif
  • mengurangkan risiko penyakit Diabetes
  • membantu mengurangkan sakit kepala dengan segera
  • antioksidaan yang sangat efektif
  • pelawas yang sangat baik untuk kencing
  • mengurangkan risiko penyakit hempedu

Kesimpulannya, segala kemusykilan pasal keburukan kopi ini adalah palsu semata-mata. Semua yang terkandung dalam kebanyakan buku sains adalah hasil tulisan penulis Yahudi yang tidak pernah jemu untuk memesongkan akidah umat Islam. Kopi ini adalah salah satu daripada amalan Rasulullah s.a.w. Kenapa kita nak berpegang teguh kepada ajaran yang bertentangan dengan ajaran Nabi kita? 

Rasulullah s.a.w sebelum pergi menyambut seruan Ilahi telah bersabda, "Sesungguhnya aku tinggalkan kamu dia perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku".

Susu Kambing

Aku pernah dengar, ada orang cakap susu kambing ni tak bagus untuk kesihatan. Tak tahu la aku manusia mana yang bengong boleh timbulkan isu macam ni. Selama2 aku hidup, ni la pertama kali aku dengar susu kambing tak bagus. Celah mana info dia dapat, aku pun tak tahu.

Nak kata dia buat kajian, mungkin tak sebab kalau dia buat kajian mesti dia akan buktikan dengan kajian dia tu tapi, tak dak pun bukti sahih. Sekadar dari percakapan dan perbincangan sesama manusia (mulut ke mulut). Macam tak dak makna ja. urm..



Kalau waktu kecik2 dulu, ustazah aku penah cakap yang zaman Nabi dulu depa minum susu kambing. Sampai la zaman pasca kemerdekaan, sebelum wujud dan susu tepung menerjah masuk ke pasaran susu kambing dan lembu la orang2 tua minum.

Kalau nak bandingkan tenaga dan kesihatan orang2 tua yang minum susu lembu dan kambing dengan orang2 muda (kononnya) yang minum susu formula, aku rasa orang2 yang minum susu kambing dan lembu yang lagi sihat. Kurang masalah kesihatan. Kesimpulannya, susu kambing yang dikatakan tidak bagus untuk kesihatan hanyalah penipuan semata2 mungkin untuk melariskan produk susu formula yang lain. Tapi hakikat sebenarnya, susu kambing ni sangat bagus untuk kesihatan.

Soya: Bagus ke tak?

Kalau kita tengok kat mana2 risalah yang berkaitan soya nih, hampir semua cakap yang soya ni bagus. Bukan aku nak cakap soya ni tak bagus. Soya ni, kalau ikut kajian dari Barat bagus untuk kulit, tak kisah la untuk lelaki atau perempuan tapi adalah lagi bagus kalau soya ni tak dijadikan amalan sebab kalau kita tengok Nabi Muhammad s.a.w tak pulak cakap soya ni bagus (perlu dirujuk jika salah). Setiap kejadian Allah s.w.t mesti ada kebaikannya.

Tapi, kajian terbaru dari Barat menunjukkan soya ni tak bagus untuk diamalkan terutamanya oleh lelaki kerana soya ni boleh menyebabkan mengurangkan dan memberikan masalah kepada kesuburan lelaki. Soya ni juga dikatakan boleh meningkatkan risiko kanser prostat, kanser payudara dan kanser ovari.



Selain tu, soya ni juga boleh melemahkan otak dan tulang. Memang la kalau kita tengok dalam banyak2 buku, dia akan cakap yang soya ni bagus untuk manusia. Tapi, kalau kita kaji balik sapa pengeluar utama kacang soya.

Macam yang kita sedia tahu, nagara ni tak mungkin akan memburukkan product dia. Semua barang dari negara dia adalah yang terbaik. Tak penah sekali pn aku dengar dia cakap bahan dia tak bagus.

Sunday, March 27

Benda Paling Aku Tak Suka Bila Memandu

Banyak2 benda ada la beberapa benda yang aku tengok obvious gila manusia2 suka buat dan benda2 tu la yang paling aku benci. Macam diorang ni tak dak kesedaran sivik langsung.


  • Bila nak masuk selekoh or nak memotong, tak bagi signal - otak aku ngn pemandu2 lain bukan sama & macam la skung nih teknologi canggih gila boleh bagi isyarat pakai otak ja. Memang serabut la kalo betul macam tu. Macam mana la depa nih boleh lulus masa amek ujian JPJ dulu. Lesen terbang ke? hehehe....
  • Memandu secara berbahaya kat lorong2 gelap & sempit -  kalo dah tau diri tu bawak keta besar, slow2 la bila sampai kat lorong2 sempit. Bukan apa, keta lain kena mengelak sampai ada yg kena behenti sebab nak bagi laluan kat dia. Kalau dah tau tempat nih tak dak litar, bawa la keta kecik2 or bawa la slow2. Ni tak, dh la keta besar, bawa laju lak tu. Dah la tempat tu sempit gelap lak tu. Drive keta macam drive kat litar sepang. Kalau nak race pi la try kat sepang sana.
  • Bila behenti bagi laluan, pemandu yg diberikan laluan tak bagi apa2 respon - bukan apa, tu suma sebagai tanda menghargai jasa dan masa pemandu yang berhenti untuk memberikan laluan kat kita. Bukan kena bayar pun kalau angkat tangan atau angguk sket or bagi lampu (malam). Tak rugi apa2 pun. Nampak sangat depa ni memang betul2 tak dak kesedaran sivik. Awat la lambat sangat nak kena wujudkan matapelajaran sivik dalam exam. uhuhu..

Itu saja luahan hati dan perasaan untuk hari ni. Nanti kalau ada yang tak puas ati lagi, sini la tempat nak meluahkan. Nak luahkan kat orang, nanti orang cakap aku ni pelik lak. Tak pa la, luahkan kat sini pun tak pa la.

Saturday, March 26

Kenapa Si Jejaka Kadang-Kadang Dingin Dalam Cinta

Kaum adam mempunyai keinginan cinta yang mungkin jauh berbeza dengan apa yang diingini oleh kaum hawa. apatah lagi di saat wanita itu memerlukan cinta. Antara sebab-sebab utama:

  • Sang jejaka tidak yakin dengan cinta - Jejaka tidak yajin dengan perasaannya dan hubungan yang terjalin mungkin disebabkan pengalaman masa lalunya.
  • Takut dengan tohmahan - Isu sekeliling mungkin menjadi igauan lelaki untuk bercinta. Reaksi yang bakal diterima yan diberikan oleh masyarakat sekeliling seperti rakan-rakan dan ahli keluarga sebenarnya sangat mempengaruhi dan memberikan impak yang besar terhadap hubungan yang bakal dan mungkin terjalin.
  • Pengalaman zaman kanak-kanak - Si jejaka mungkin berasal dari keluarga yang kurang kasih sayang dari kedua ibu bapanya. Sewaktu kecil, si dia mungkin tidak mendapat kasih sayang daripada ibubapa yang mungkn sibuk bekerja mencari rezeki.
  • Tidak tahan dengan sikap mendesak -  Lelaki tidak suka untuk bercakap perkara yang dianggap remeh tetapi penting bagi wanita seperti, "you sayang I tak?". Sikap selalu mendesak boleh menyebabkan lelaki berfikir dua kali untuk menjalinkan hubungan.
  • Tidak suka dikongkong - Lelaki lebih suka kehidupan yang bebas, boleh pergi ke mana jua tanpa perlu memberitahu si dia. Kadang-kadang lelaki rimas sekiranya orang lain berada terlalu dekat dengannya kerana dia memerlukan ruang untuk dirinya sendiri.

Namun, jika si dia tidak menghubungi anda dalam masa sehari dua, jangan cepat berprasangka buruk terutama menuduhnya sedang menjalin hubungan dengan wanita lain. Ingat, lelaki mempunyai keinginan cinta yang berbeza dengan wanita, apatah lagi pada saat wanita itu memerlukan cintanya. Walaupun mereka terus bersikap sedemikian, tidak bermakna mereka tidak menyintai dan enggan bermesra dengan pasangan.

Friday, March 25

Experience?

Orang cakap, orang cakap bukan aku cakap, dalam sesuatu perhubungan tolak ansur sangat penting. Tapi, selalunya tolak ansur itu ditolak bulat2 kepada sang jejaka. Tiada sedikit pun rasa bersalah oleh kaum hawa. Tapi, apakan daya kerana itu adalah lumrah hidup didunia yang penuh dengan pancaroba ni.

Tak tau sapa yang salah, sapa yang perlu bertolak ansur tetapi dari pengalaman kawan2 aku, dua2 perlu bertolak ansur dan saling memahami antara satu sama lain. Proses mengenali memang mengambil masa yang lama, sebab tu la orang tak terus kawen lepas kenal sehari. Proses "mengenali hati budi" la katanyer. hehe...

Tapi, macam betul juga apa yang dikatakan, proses mengenali hati budi tu yang penting. Kalau boleh bergerak seiring sejalan, dua pasang kaki melangkah naik ke pelamin. Kalau tak, berpisah la dua pasang kaki tu menuju ke haluan yang bertentangan.


Hari tak selalunya cerah, kadang2 mendung, kadang2 hujan. Macam tu la kehidupan harian kita. Hidup tak selalunya indah, perhubungan pun sama, ada pasang surut. Itulah kehidupan harian yang perlu kita tempuhi selagi nyawa dikandung badan. 

saya minta maaf

Saya minta maaf kalau saya ada buat awak terasa atau marah dengan tindak tanduk saya. Saya memang tak perasan kalau awak terasa. Bukan saya tak nak amek tahu atau bagi respon dengan segala percakapan awak tapi, saya tak pasti kalau respon yang bakal saya bagi boleh membantu awak. Saya tak mahu dikecewakan berkali-kali. Saya dah serik untuk sesuatu yang tidak pasti. Saya harap awak faham keadaan dan situasi saya kerana saya pasti awak juga pernah merasai perasaan yang sama. Saya minta maaf lagi. Kalau awak perlukan masa untuk mengubati luka awak tu, saya faham. Itu hak awak untuk mengubati hati awak. Saya minta maaf..

Wednesday, March 23

I | Me | Shafik

Dulu, masa awal-awal buat blog nih, kononnya banyak sangat idea siap tulis dalam buku lagi. Rancang macam-macam. Tapi, bila dah buat blog, semua tu macam tinggal kenangan jer. Buku tu pun hilang entah ke mana. haha...



Antara yang di-plan, nak wat blog yang berunsurkan kemanusiaan la, pasal haiwan la, tempat-tempat menarik kat dalam dan luar negara (tapi, aku ni jenis yang malas nak berjalan/melancong), info yang menarik (idea nak ambil dari info/kajian orang sbb aku ni x reti nak wat kajian sendiri, tapi, nampak cam meniru idea orang), macam-macam la idea yg di-plan pasal blog nih. Tapi, alih-alih, semua tu dah tak nampak bayang pun sebab kalau dah tulis dalam buku, malas dah nak salin balik masuk dalam blog nih. Biar la idea-idea tuh bersemadi dan kekal dalam buku tu.

Tapi, lepas pikir punya pikir, lagi bagus aku wat blog nih sebagai tempat untuk berkongsi kisah suka dan duka je la. Lagi senang dan memudahkan kerja. Tak payah nak pening-pening pikir ayat panjang-panjang, kena perah otak untuk karang ayat panjang. Mana-mana ayat yang terlintas, aku tulis jer la. haha....

Jadi, mulai hari ini, blog aku ni secara rasminya akan menjadi tempat untuk aku meluahkan perasaan. InsyaAllah, semua kisah aku akan dikongsi kat dalam ni. Tapi, kalau masa tak cukup, memang tak kan nampak la bayang aku kat dalam ni. hehehe....

Tuesday, March 22

Libya Declares Cease-Fire After UN Vote for No-Fly Zone

A cease-fire was declared by the Libyan government of Moammar Gadhafi, shortly after it was announced that the UN was prepared to actively enforce a newly approved no-fly zone over Libya. The purpose of the no-fly zone was to protect Libyan citizens from Pro-Gadhafi forces who had been routing them as of late. After early gains by the rebels in their uprising against Gadhafi, government forces rebounded strongly and took back many of the positions established by the rebels during the early days of the uprising.

Because of tribal breakdowns, Libya's population is not quite as unified in their beliefs as other countries, like Egypt and Tunisia. As a result, fighting often breaks out among the disparate groups and a coordinate uprising is a difficult logistical challenge.

As NATO forces awaited orders to enforce the Libyan no-fly zone, Foreign Minister Moussa Koussa announced that Libya is stopping all military operations and has declared a cease-fire. It's difficult to predict exactly what that will mean for the situation on the ground, considering that a fairly large rebel force has amassed to do battle with Libyan government forces.

By essentially siding with the rebel forces in its announcement of a no-fly zone, the UN has placed itself in a somewhat difficult position. Will the UN step in if rebel forces once again begin taking control of Libyan ports and cities by means of violence? Will western powers expert pressure on Gadhfi to step down or provide incentives for him to do so? All of this remains to be answered as the Libyan crisis enters a new phase


"Shortly after the United Nations approved enforcement of a no-fly zone over Libya, Moammar Gadhafi's forces declared a cease-fire."

By Buzzle Staff and Agencies
Published: 3/18/2011

Minat | Suka | Sayang | Cinta

Minat ~ Perasaan terhadap seseorang yang mempunyai kelebihan untuk dimanfaatkan dan boleh memghulurkan bantuan sekiranya diperlukan.


Suka ~ Dia disukai ramai kerana sifat kelakar dan senang bergaul dengan semua orang dan berasa sangat senang bila berada bersama dengannya namun si dia tidaklah dirindui setiap hari.


Sayang ~ Dia sangat diperlukan semasa mahu meluahkan perasaan, kisah duka dikongsi bersama agar si dia dapat memberikan nasihat.


Cinta ~ Mengharapkan yang kita memiliki si dia dan setiap aktiviti yang dilakukan seperti mengharapkan mendapat perhatian dari si dia, mencuba untuk tidak menyakitkan hati si dia, dan mencuba seupaya mungkin untuk memakbulkan permintaan si dia.

Friday, March 18

How to Deal with Adolescent Behavior


People who deal with adolescents often associate adolescence with something that has to be feared, or compare it to walking on egg shells. But that is really not the correct way to look at things. Many people don't seem to realize that adolescence is an age that is characterized of being a confusing time in a person's life. It is an age in which there are several physical, psychological and behavioral changes taking place in a person which happen due to the release of several hormones. It's therefore a time that is neither here nor there (neither a child, nor an adult) and thus there are bound to be times when dealing with adolescence can get to be extremely difficult. At such a time, the issue of how to deal with adolescent behavior can make way. To help you cope with this very situation, the following article will hope to help.


Coping with Adolescent Behavior
Teenagers are not something to be feared. In fact, one should aim at understanding them so that the solutions of dealing with adolescent behavior make way on their own through experience and understanding. If you need to get a peek into their psyche, understand what it means to be them and thereby learn how to deal with adolescent behavior, continue reading the remainder of this article.


Understanding Their Behavior
The first and foremost thing that needs to be done? Understand their behavior. This will automatically give you a heads up of how to deal with adolescent behavior. As we have already mentioned in the introductory paragraph of this article, teenage years are marked by changes in all spheres of their life, which they themselves are struggling with at most times. That is why, understanding that it is a difficult and confusing time for them will help you go easy on them and for the most part, prevent any sort of clashes. 


Spending Time

Until and unless you spend time with them and learn to interact with them with a view to create a bond with them, you will never be able to get close enough to them. One, to understand them, and two, to let them know that you're there for them. If they view you as someone who does not understand them, then they are going to just close up with you around. Which you will find is a much more difficult situation to create for yourself. It has also been seen that spending quality time with them and giving them the proper time will help create a strong base for them to fall back on. It has been studied that people who have a strong home base are less likely to give in to peer pressure.


Talking and Sharing

How are they ever going to feel like you are there for them if they cannot view you that way? Give them a chance to get to know you. Talk to them about their day, ask them questions about the things that happened, the activities that were undertaken at school, the problems or difficulties that they faced, provide solutions where ever and whenever you can. Don't just stop there, learn to share things about your day and life with them as well. In time, they will learn to view you as their confidant and learn to share their activities with you. There is no better condition than this to be in because you know exactly what is happening in your child's life.


Support and Respect

Many parents try and take their children's decisions for them. One needs to stop doing that and allow them to take their own decisions. Even at times when you know that their decision is probably wrong or is going to cause them pain, you have to let them learn from their own mistakes. If you keep hounding them about things, they are going to stop telling you things and that just means that you are creating more and more adolescent behavior problems in them.


Providing Space

Don't overdo the bit about wanting to be there for them as their friend. Remember that you're their parent first. Leave them be with their own age group because they are learning important skills by being with others their own age. Just let them know that you are there for them for whatever they need you.


Observing Them

Teens might not always tell you that they are going through a rough time at school (and believe me there will be many like those). It is your duty to keep a keen eye and notice these things for yourself. Notice if they have suddenly gotten quiet, or have lost or gained weight, they have lost their appetite and are generally portraying behavior that is not like them. If you observe any of these adolescent behavior disorders, it could mean that they are going through depression or something similar and they need your help. 


Being Strict When Required

As a parent it is your duty to teach them the important values and lessons of life. Spelling out the rules of the house, warning them about social evils and peer pressure and having an action plan ready for when they fail to adhere to rules is also important. Very, very much so. Why? 'Coz these are the values that they are going to take with them in their adulthood. Also, since teens do not always know the consequences of their behavior and what it spells, it is possible for them to take you for granted. Which is exactly what you need to stop because it is not going to help them any in the future.


Adolescence can get to be extremely scary and daunting for some - both parents and kids. And while there will be those certain erratic behavior patterns at times, understanding teens and helping them understand themselves is one of the best ways in which one can deal with this period better. Here's hoping that you do a great job at parenting your adolescent children.

The Type of Woman Men Fall in Love With



Men are attracted to women that have:

1. Intelligent - This attribute ranks very high, after men have gotten past your looks. Men love women that are smart, opinionated, and articulate. Most enjoy speaking to women who have their own point of view on subjects and are passionate in discussing affairs of the day. Men love to debate, and if you can make them believe, or at least respect, your point of view, then you have a man that will see you as an equal, and not as an ornament to be displayed to the rest of the world until the next best ornament comes his way.

2. Good Humored - If you can laugh at your man's crude jokes or take his wisecracks, you become someone he wants to get to know better. But if you're the type that easily gets upset when he jokes about your raggedy hair or sloppy dressing, men will not find your personality as attractive as one who possesses this quality.

3. Confident - When you have your own opinion and can defend it, are comfortable in your own skin, regardless of your body size or whatever else Mother Nature has thrown your way, then you have what it takes to attract men that will fall head over heels in love with you.

4. Supportive - Men find it easy to fall in love with women that encourage and support positive undertakings they embark on. Men love women that have the ability to see what they see in the goals they pursue. Men believe that when you support their dreams and goals, you believe in their ability to accomplish those things that are dear to their hearts. And when you support that which is dear to a man's heart, you essentially have the key to unlock his passionate love for you.

5. Accommodating - When you understand that men are not perfect, and you are able to easily forgive them for their imperfections, then you possess one of the most admirable qualities men seek in their love interest. However, if you are the type that will nitpick every single thing they do or nag them at the drop of a hat, then you will not have a man hanging around you for very long.

6. Patient - This attribute is quite similar to that in #5. When I speak of patience here, I am referring to a woman's ability to be in a relationship with a man without pressuring him into making a serious commitment he may not be ready to make. Now understand that there is a way to let a man know that you are interested in settling down, without coming across as desperate or overbearing. Women that show men that they are willing to wait for them to propose a committed relationship are apt to be more attractive to men than those that come across as impatient.

7. Sensual - A woman that is not sensual is not attractive to any man. To be attractive to a man you must be perceived as someone who is very comfortable with her sexuality and knows how to initiate sex spontaneously. If you believe that men should always be the first to make the move when it comes to bedroom and lovemaking matters, you may be doing yourself more harm than good when it comes to your ability to attract men. Improve your ability to initiate intimacy, and you will see how much more attractive you will appear to your guy.

8. Honest - Men find authentic and honest women quite attractive. If you are the type that tells it like you see it, men will find this aspect of your personality very attractive. "Say what you will do and do what you say" ought to be your motto. Just as you respect and love men that tell you the truth no matter what, men feel the same way when they meet a woman that does not waste their time with fibs. In a nutshell, men are attracted to women that are honest and down to earth, women that do not pretend to be who they are not.

9. Open-minded - The willingness to explore other possibilities, new ideas, etc. is an attribute that men seek in the women they want to love. Being open-minded does not mean that one has to compromise one's personal convictions, but rather is able to see another point of view and respect it, even if it is not one that you share.

10. Health conscious - Women that take care of themselves are generally more attractive than those that do not. After all a good physique is the first thing that attracts men, even before they get to know how wonderful and exciting you are. Men are attracted to women that exercise, eat right, take care of their hair, nails, and dress well. To attract the best you must look your best - it is that simple.

6 Sign's He's Thinking of Splitting Up





Guys aren’t known for initiating relationship conversations — which is why when they do break things off, it often seems like the bomb was dropped out of the blue. But experts say dudes actually do give away certain clues when they’re not feeling it anymore. Pay attention:

  1. He overloads at work. When a relationship seems to be heading south, guys often tend to take on more on the job to compensate; it gives his ego a boost since he’s likely upset that things with you are floundering. Plus, if he needs space, work is the one place you’re guaranteed not to be.
  2. He’s stops inviting you to hang with his friends. When you first became a twosome, he wanted his bros to meet you (and be jealous that he scored such a hot chick). But if he’s thinking you and he aren’t meant to be, he’ll start having more boys’ nights sans you so his pals know that you’re on the outs and will support him when the breakup backlash hits.
  3. He keeps convos neutral. Notice you’re discussing things like the news and the weather a lot more lately? These topics aren’t intimate, and they’re a sign he may be distancing himself to have less of a bond with you, so his feelings aren’t murky when he does the deed and it’ll make for a cleaner break for him.
  4. He boxes you out. Say you’re watching a movie together on the couch and his body is angled away from you—he’s sending you the message that he doesn’t feel intimate. At all. A guy who’s super into you will want to touch and engage you when you’re hanging out. If he’s not? His body language essentially takes over, blocking you out to convey that he’s feeling miles apart.
  5. He stops texting you the stupid little stuff. Guys usually text on a gut impulse—whatever they feel, when they feel it. When that stops, it means he doesn’t really feel the need to send you the nice little check-ins he once did just to say good-night or to let you know he’s thinking of you.
  6. Cuts off the PDA. When he kisses you or holds your hand in public, he’s telling the world that you’re together—which he won’t want to do if he’s anticipates being single soon. Whether he’d act on it or not, he’s subconciously demonstating to any potential future interests in the area that you two are on shaky ground.

Top 10 Reasons Couple Break Up



1. Fell out of love
2. Cheated
3. Lied about something
4. Always fighting
5. He/She stopped doing sweet, romantic things for me
6. I missed being single and dating around
7. He/She wasn’t very ambitious when it came to his career
8. One of us moved
9. He/She didn’t get along with my friends and family
10. The sex was bad

Monday, March 14

Penat

Hari2 perjalanan hidup aku sama la macam ni.



dan mungkin macam ni pun sama gak..


entah kenapa aku sangat2 bosan dengan kehidupan macam nih. mungkin dah sampai limit kot. hehe..



Tapi... sampai hari ini aku cuba mencari ketenangan supaya aku tak perlu nak jadi sampai macam ni


dan mungkin


pelik sangat kenapa makin hari, keadaan tetap sama. 


tanpa sedikit pun perubahan



dan yang aku sangat2 pasti, aku sangat2 memerlukan keadaan macam ini.. ^_^



dan menjadi ceria seperti dulu..........


Wednesday, March 9

Aishiteru 愛してる by zivilia band

7 Kalimah

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia dipandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebesar lautan:


1) Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.


2) Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.


3) Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut


4) Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu dihari esok.


5) Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.


6) Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.


7) Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.


Dari tafsir hanafi:-

MUDAH-MUDAHAN INGAT,WALAULAMBAT-LAMBAT MUDAH-MUDAHAN SELALU,WALAU SAMBIL LALU MUDAH-MUDAHAN JADI BISA,KERANA SUDAH BIASA.

Masih Ada Yang Sayang

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda. .... 
2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara. .... .. ..
3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda. .... .. ..
4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda..... .. ..
5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur..... .. ..
6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.....
7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia..... .. ..
8. Anda seorang yang istimewa dan unik..... .. ..
9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda..... .. ..
10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya..... .. ..
11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka..... .. ..
12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya..... .. ..
13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela..... .. ..
14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya..... .. ..
15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk teman tetap paling setia. walaupn punya harta yang banyak, teman tetap paling berharga..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget