Tuesday, March 29

Soya: Bagus ke tak?

Kalau kita tengok kat mana2 risalah yang berkaitan soya nih, hampir semua cakap yang soya ni bagus. Bukan aku nak cakap soya ni tak bagus. Soya ni, kalau ikut kajian dari Barat bagus untuk kulit, tak kisah la untuk lelaki atau perempuan tapi adalah lagi bagus kalau soya ni tak dijadikan amalan sebab kalau kita tengok Nabi Muhammad s.a.w tak pulak cakap soya ni bagus (perlu dirujuk jika salah). Setiap kejadian Allah s.w.t mesti ada kebaikannya.

Tapi, kajian terbaru dari Barat menunjukkan soya ni tak bagus untuk diamalkan terutamanya oleh lelaki kerana soya ni boleh menyebabkan mengurangkan dan memberikan masalah kepada kesuburan lelaki. Soya ni juga dikatakan boleh meningkatkan risiko kanser prostat, kanser payudara dan kanser ovari.



Selain tu, soya ni juga boleh melemahkan otak dan tulang. Memang la kalau kita tengok dalam banyak2 buku, dia akan cakap yang soya ni bagus untuk manusia. Tapi, kalau kita kaji balik sapa pengeluar utama kacang soya.

Macam yang kita sedia tahu, nagara ni tak mungkin akan memburukkan product dia. Semua barang dari negara dia adalah yang terbaik. Tak penah sekali pn aku dengar dia cakap bahan dia tak bagus.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget