Tuesday, March 29

Susu Kambing

Aku pernah dengar, ada orang cakap susu kambing ni tak bagus untuk kesihatan. Tak tahu la aku manusia mana yang bengong boleh timbulkan isu macam ni. Selama2 aku hidup, ni la pertama kali aku dengar susu kambing tak bagus. Celah mana info dia dapat, aku pun tak tahu.

Nak kata dia buat kajian, mungkin tak sebab kalau dia buat kajian mesti dia akan buktikan dengan kajian dia tu tapi, tak dak pun bukti sahih. Sekadar dari percakapan dan perbincangan sesama manusia (mulut ke mulut). Macam tak dak makna ja. urm..



Kalau waktu kecik2 dulu, ustazah aku penah cakap yang zaman Nabi dulu depa minum susu kambing. Sampai la zaman pasca kemerdekaan, sebelum wujud dan susu tepung menerjah masuk ke pasaran susu kambing dan lembu la orang2 tua minum.

Kalau nak bandingkan tenaga dan kesihatan orang2 tua yang minum susu lembu dan kambing dengan orang2 muda (kononnya) yang minum susu formula, aku rasa orang2 yang minum susu kambing dan lembu yang lagi sihat. Kurang masalah kesihatan. Kesimpulannya, susu kambing yang dikatakan tidak bagus untuk kesihatan hanyalah penipuan semata2 mungkin untuk melariskan produk susu formula yang lain. Tapi hakikat sebenarnya, susu kambing ni sangat bagus untuk kesihatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget